9 “𝑲𝑬𝑺𝑨𝑵 𝑴𝑬𝑵𝑶𝑷𝑨𝑼𝑺 𝒀𝑨𝑵𝑮 𝑾𝑨𝑱𝑰𝑩 𝑲𝑰𝑻𝑨 𝑻𝑨𝑲𝑼𝑻𝑰 “

“…dulu saya rasa normal la menopaus ni utk wanita-wanita kat luar sana. tapi bila kena kat diri sendiri baru saya tau kesan-kesan dia kat saya mcm mana 😢😢😢”

saya ingin berkongsi  pengalaman ketika menopause dan semoga  bermanfaat.

Seperti halnya kehidupan manusia, pasti kita pasti akan melalui fasa-fasa  yang mana mau tidak mau harus dilewati, dan bagitula dengan  seorang wanita, di antaranya menopause ini.

Seorang wanita tidak dapat menghindari hal ini bila waktu dan saatnya tiba, dan harus menerimanya sebagai sehabagian dari hidupnya.

Secara ilmiah telah banyak pembahasan tentang menopause ini, dan kadang beritanya agak menakutkan bagi yang belum mengalaminya : antara lain, jantung berdebar-debar, berkeringat dan tidak boleh tidur terutama malam hari, osteoporosis, dll.

WANITA DAN MONOPAUSE

Bila Berlakunya Putus Haid atau monopause?

Purata umur berlakunya menopause ialah antara 48 -52 tahun. Ini bermakna setengah dari kesemua wanita akan mula berhenti mengeluarkan haid sebelum umur ini dan setengah lagi akan mula berhenti mengeluarkan haidnya selepas umur ini. Kira-kira 8% wanita akan mengalami putus haid sebelum umur 40 dan kebanyakannya akan mengalaminya pada umur 52 tahun.

Wanita juga boleh mengalami putus haid lewat, iaitu selepas umur 55 tahun.
 Secara amnya, masa untuk wanita mencapai menopause berbeza dari seorang individu ke individu yang lain. 

Tanda dan Simptom Putus Haid
Apabila seorang wanita menghampiri putus haid, kitar haid akan menjadi tidak stabil di mana kadang-kadang ianya terjadi terlalu kerap atau terlalu jarang.

Selain itu, terdapat simptom-simptom lain yang akan turut berlaku iaitu:

Tanda dan Simptom monopause

1) HAID TIDAK TERATUR / TIDAK DATANG HAID

Apabila seorang wanita menghampiri putus haid, kitaran haid akan menjadi tidak stabil di mana kadang-kadang ianya terjadi terlalu kerap atau terlalu jarang.

 2) RASA PANAS PADA BAHAGIAN MUKA, LEHER & DADA (HOT FLUSHES)

 

3) BERPELUH KETIKA TIDUR MALAM / SUKAR UNTUK TIDUR

-Perpeluhan yang teruk sekali

4) KURANG NAFSU TERHADAP PASANGAN

  • Nafsu atau ‘libido’ berkurangan.

5) MASALAH MEMORI / CEPAT LUPA

-Susah untuk memfokus mengenai sesuatu perkara

6) FARAJ KERING & GATAL / SAKIT KETIKA BERSAMA

7) SAKIT SENDI & SERING KEKEJANGAN TANPA SEBAB

8) SAKIT KEPALA & SERING PENAT

9) BERMASALAH KENCING KOTOR / MUDAH TERKENA JANGKITAN KUMAN PADA SALUR KENCING

ANDA BERKEMUNGKINAN BESAR SUDAH DALAM FASA MENOPAUSE

MOHON AMBIL TAHU KERANA KESAN BURUKNYA BOLEH MENYEBABKAN

1) Pendarahan vagina secara mendadak

2) Masalah emosi tidak terkawal

3.SUKAR MENGAWAL KENCING

-Kencing yang kerap

4) Osteoporosis ( masalah tulang rapuh)

5) Kulit makin cepat mengedut dan kulit mengering dengan teruk

APAKAH YANG WANITA HARUS TAHU TENTANG MENOPAUS?

Semua wanita harus tahu bahawa menopaus atau putus haid akan berlaku kepada semua wanita yang datang haid. Mereka seharusnya tidak panik apabila tanda-tanda ini bermula kepada mereka. Golongan wanita haruslah tahu bahawa mereka boleh mendapatkan nasihat daripada pihak doktor yang sentiasa bersedia untuk membantu mereka yang buntu mengenai konsep menopaus ini.

  • Kaum wanita harus mengetahui simptom yang datang berikutan fenomena menopaus adalah disebabkan oleh fungsi ovari mereka yang kurang efektif lalu mengakitbatkan ketidakseimbangan tahap hormon dalam badan.
  • Di samping itu, wanita juga harus tahu serba sedikit mengenai komplikasi berikutan menopaus. Komplikasi yang paling umum ialah tulang reput atau lebih dikenali dengan “osteoporosis”. Oleh itu, wanita tersebut haruslah sentiasa mengamalkan pengambilan kalsium dan magnesium yanfg mencukupi supaya tulang sentiasa kuat dan tidak mudah reput.
  • Para wanita juga harus mengetahui bahawa simptom menopaus ini dapat dikurangkan dengan terapi hormon. Terapi ini membantu memulihkan kembali tahap hormon di dalam badan supaya simptom yang dialami semasa menopaus dapat diatasi agar wanita tersebut dapat menjalani kehidupan yang sihat sejahtera Kaum wanita juga harus mengetahui bahawa terapi hormon ini haruslah diambil atas arahan dan nasihat doktor sahaja. Hal ini demikian kerana dos dan kekerapan terapi tersebut haruslah dipantau selalu oleh doktor kerana dikhuatiri boleh mendatangkan kemudaratan lain.

Walaubagaimanapon,tidak semestinya semua wanita akan mengalami simptom-simptom ini dan setiap wanita adalah berbeza dari segi pengalaman mengalami putus haid. Tetapi kadang-kadang simptom-simptom ini begitu sukar untuk dijangka dan begitu mengganggu aktiviti harian wanita tersebut. 

Walau apa pun penyebabnya, pengalaman-pengalaman seorang wanita sebelum dan selepas putus haid akan menjadi satu pengalaman yang pahit dalam hidupnya kerana kadang-kadang simptom-simptom yang hadir adalah agak serius. Tetapi, ada juga wanita yang langsung tidak pernah mengalami apa-apa simptom semasa dia putus haid.

.

APAKAH PETUA UNTUK MENGHADAPI MENOPAUS?

Golongan wanita yang menghampiri fasa menopaus haruslah mengambil tahu tentang petua untuk mengatasi simptom menopaus.

Sekiranya mereka yang tidak mempunyai pengetahuan menopaus akan mengalami kerisauan yang berlebihan. Justeru itu, kaum wanita harus bersiap sedia untuk mengharungi cabaran tersebut.

1.Petua pertama adalah mengamalkan gaya hidup sihat. Perubahan gaya hidup akan dapat membantu melancarkan aliran darah dalam badan dan mengelakkan sebarang penyakit kronik yang tidak dikehendaki.

2.Seterusnya, kaum wanita juga haruslah mengamalkan diet yang seimbang. Masalah ketidakseimbangan hormon dalam badan dapat diatasi dengan mengamalkan pemakanan yang berkhasiat dan kandungan nutrien yang tinggi. Para wanita juga haruslah banyakkan makan makanan yang mengandungi kalsium dan magnesium yang tinggi supaya dapat membantu mengukuhkan struktur tulang mereka sekali gus melambatkan proses reput tulang.

3.Akhir sekali kaum lelaki terutamanya golongan suami haruslah memahami apa yang sedang diharungi oleh para isteri dan memberi sokongan emosi kepada mereka. Oleh yang demikian kerana menopaus merupakan sebuah fasa yang akan diharungi oleh semua wanita maka bantuan suami dalam masalah kesihatan ini sangat bermanfaat maka keadaan rumah tangga yang aman juga dapat dicapai dan keluarga akan sentiasa harmoni.

Kesimpulannya, masalah menopaus atau putus haid akan dialami oleh setiap wanita. Mereka akan mempunyai simptom menopaus yang agak kurang selesa. Jadi, golongan wanita harus tahu serba sedikit sebagai persediaan dan berjumpa pakar sakit puan untuk mendapatkan maklumat dan nasihat lanjut.

Rujukan

 

Kesan Jangkamasa Panjang Monopause
disebabkan oleh pengurangan penghasilan estrogen.

 Antara kesan-kesan yang dapat dijangkakan ialah:
* Penyakit jantung 
* Osteoporosis.
* Masalah  dalam mengawal pembuangan air kecil.
Sebagai tambahan, terdapat banyak kesan minor yang melibatkan menopause iaitu perubahan kulit dll

a) Penyakit Jantung 

Penyakit jantung ini terjadi apabila saluran darah yang membawa darah ke jantung menjadi sempit. Apabila kita tua, akan terdapat pemendapan kolesterol sedikit demi sedikit di dinding salur darah yang dipanggil plak. Plak inilah yang menyempitkan salur darah. Ini akan menyebabkan pengurangan aliran darah ke otot jantung. Jantung tidak dapat mengepam darah secara normal, dengan itu, ia terdedah kepada keadaan dimana iaitu ketidaknormalan degupan jantung.

Apabila aliran darah ke jantung berkurang dan diikuti dengan tekanan (stress), wanita ini akan mengalami kesakitan di bahagian dada yang dipanggil 

Kesakitan ini ditandai dengan rasa ‘crushing’ di bahagian dada yang akan merebak ke tangan kiri atau tengkuk. Episod angina pektoris yang berlanjutan akan menyebabkan otot jantung mati dan ini pula akan mengakibatkan terjadinya serangan jantung .

Apabila otot jantung berterusan menjadi lemah, jantung tidak akan berupaya untuk mengepam darah dengan efisien dan ini menyebabkan darah terkumpul di dalam paru-paru. Apabila ini berlaku, kegagalan jantung terjadi. Selalunya wanita tidak mengalami simptom klasik serangan jantung, oleh itu, mereka tidak menyedari kehadiran penyakit tersebut dalam diri mereka. Simptom yang biasanya ditunjukkan oleh wanita ialah loya, penat, atau rasa tidak sihat.

Apa yang menyebabkan wanita menopause berisiko mengidap penyakit jantung koronari? Estrogen dalam badan wanita mengurangkan peredaran lipoprotein berketumpatan rendah (LDL) atau kolesterol jahat dan meningkatkan lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL) atau kolesterol baik. HDL berperanan mengeluarkan kolesterol daripada saluran darah, manakala LDL membawa kolesterol ke dalam peredaran darah.

Estrogen juga didapati mengurangkan kejadian pembekuan darah di dalam arteri. Selain itu, estrogen mengembangkan arteri koronari dan ini akan membenarkan banyak aliran darah ke jantung. Apabila wanita menghampiri menopause, berlaku penurunan paras estrogen dan ini bermakna kawalan keatas kejadian penyakit jantung semakin rendah.

Beberapa faktor risiko telah dikenalpasti menyumbang kepada kejadian penyakit jantung koronari dalam wanita antaranya ialah:

* Tekanan darah tinggi
* Kencing manis
* Obesiti
* Oophorectemy (pembuangan ovari)
* Peningkatan kolesterol
* Peningkatan trigliserida …(Trigliserida adalah salah satu jenis lemak darah, termasuk juga kolesterol. Trigliserida yang terdapat pada tumbuhan dan hewan dibentuk dengan cara menggabungkan satu molekul gliserol dan tiga molekul asam lemak. Meskipun diproduksi oleh tubuh melalui hati, trigliserida dapat diperoleh dalam jumlah yang lebih banyak melalui makanan, di mana lemak dan karbohidrat diubah menjadi trigliserida.)

Pencegahan Penyakit Jantung
Beberapa langkah pencegahan boleh diambil untuk menurunkan kebarangkalian mendapat penyakit jantung iaitu :
* Berenti merokok
* Merawat tekanan darah tinggi (jika ada)
* Mengawal kencing manis
* Megekalkan berat badan ideal
* Merawat peningkatan paras kolesterol dan trigliserida menerusi diet, senaman dan ubat
* Menggunakan terapi penggantian hormon (HRT)

b) Osteoporosis
Osteoporosis  adalah satu masalah yang serius dalam menopause tulang akan mudah patah terutamanya tulang pinggul, pergelangan tangan dan tulang belakang.

Estrogen mengawal tulang daripada kehilangan kalsium. Seorang wanita boleh kehilangan 2-5 % kepadatan tulang dalam jangka masa 5 tahun semenjak bermulanya menopause. Osteoporosis tidak mempunyai simptom di awal penyakit. Cuma di peringkat akhir penyakit ia menyebabkan kesakitan tulang belakang dan abdomen. 

Pengambilan diet yang mengandungi banyak kalori dan vitamin D –  kalsium perlu cukup 
sebelum menopause mahaupon selepas menopause. Rawatan estrogen boleh menolong mengurangkan berlakunya osteoporosis.
Risiko untuk berlaku osteoporosis adalah tinggi pada wanita:

TIP HADAPI MENOPAUS CARA SAYA

Jadikan MASALAH sebagai rahmat dan cabaran diri untuk atasinya!..
Tiada yang mustahil…
Ada masalah kulit dan kesihatan badan dan disini ada jawapannya..
katakan Boleh!!
Sesiapa pun boleh cantik dan sihat juga walaupon usia sudah meningkat….

Kini ramai wanita beranggapan menopaus bukanlah masa untuk bersedih sebaliknya meraikan fasa hidup baru dengan lebih tenang dan bahagia.

Dalam tempoh menopaus, mereka tidak bimbang dengan gejala haid serta kehamilan.

Oleh itu setiap wanita perlu meraikan fasa menopaus bagi meneroka keseronokan dan kegembiraan serta mengisi dengan pelbagai perkara positif.

Ia juga masa untuk menjaga kesihatan de­ngan betul dan mengamalkan gaya hidup sihat seperti:

Dengan sedikit penjagaan dan perhatian  ini akan dapat membantu kita menghindari
sakit belakang.
  • Kekalkan berat badan yang sihat,
  • sentiasa bersenam/beriadah,
  • duduk tegak, bila angkat sesuatu yang berat,
  • biarkan kaki anda yang bekerja (bukan belakang),
  • hindari aktiviti yang melibatkan pergerakan membongkok terlalu kerap dan

jika duduk atau berdiri untuk suatu jangkamasa yang lama, maka berehatlah beberapa kerap dengan berjalan-jalan sekeliling.

Saya mengamalkan cara hidup sihat dengan

1.Makan makanan sihat dengan memperba­nyakkan sayur-sayuran dan buah-buahan.Kurangkan Pengambilan teh,kopi dan makanan yang pedas ataupon yang panas-panas.

2.Senaman harian yang ringan dan mudah boleh melakukan­nya di rumah.Kerap mandi dan pastikan sentiasa berada ditempat yang nyaman-mengurangakan tekanan dari persekiran.

3. Minum banyak air kosong sekurang-kurang 2 liter sehari untuk melembap­kan kulit dan mudahkan sistem perkumuhan.

4.Saya jugak mengambil suppliment ini

KENAPA PERLU MENGAMBIL CAL MAG D

Memandangkan kita  tak suka minum susu,
apa kata ambil
Nutrilite Calcium Magnesium. Nutrilite ni dalam bentuk tablet.
 
  • Nutrilite Calcium Magnesium dibuat daripada bentuk-bentuk semula jadi kalsium karbonat dan magnesium oksida.
 
  • 3 Tablet sehari memberi 600 mg kalsium dan 400 mg magnesium, serta Pekatan Alfalfa NUTRILITE yang eksklusif.
 
  • Kalsium adalah komponen utama pembentukan tulang dan gigi,ia mempengaruhi pembekuan darah,penghantaran rangsangan saraf, pengekalan selaput sel,tindak balas enzim dan rembesan hormon.
 
  • Magnesium penting untuk sel yang sihat,pengeluaran protein dan fungsi buah pinggang yang normal.
 
  • Kekurangan magnesium memberi kesan kepada kemampuan tubuh mengawal penggunaan kalsium.
  • Orang daripada semua peringkat umur perlu mengganti kalsium yang secara berterusan dikumuh Selain  kanak-kanak, remaja, wanita hamil dan yang menyusukan bayi dan yg paling utama yg monopaose lagi lah perlu.
 
  • Keperluan tubuh terhadap kalsium tidak berkurangan dengan umur dan pada usia lanjut mungkin agak sukar untuk menggantikan kalsium tulang.
 
  • Jaminan pemakanan yang baik ialah untuk mempastikan diet harian ditambah dengan kalsium.
 

Kekurangan Kalsium juga antara punca kebas2 dan cramp.

 
Tu sebab ketika mengandung masalah ni sering terjadi..
pembentukkan bayi dalam perut mengambil banyak kalsium dari ibu..
kesannya si Ibu sering mengalami kebas2 dan kekejangan otot.
So sesiapa pon ..eloklah amalkan pengambilan kalsium.
Disamping itu juga..perjalanan darah yang tidak lancar juga antara faktor penyebab kekurangan kalsium.
 
Kalsium juga selain tu boleh meneutralkan asid dalam badan.
 
Sebelum sarapan tu makan dulu kalsium dengan protein, lepas tu baru makan nasi. Perut kosong kan boleh menghasilkan asid.
Maka, kenalah neutralkan dulu sebelum kita makan apa-apa sebab kalau tak mesti akan lagi sakit perut tu nanti.
 

Kenapa kalsium tu ada sekali dengan magnesium?

 
  • Sebab kalau kita makan kalsium sahaja, kalsium tu takkan gerak ke mana. Magnesium diperlukan sama ketika kita mengambil kalsium sebab magnesium tu bertindak sebagai penggerak kepada kalsium. Kalau kat farmasi dia jual kalsium dan magnesium ni berasingan. Tapi kat Amway dia dah combine sekali. 2 in 1.
 
  • Menurut pengamal perubatan, statistik sekarang menunjukkan ramai orang especially wanita sudah mengalami osteoporosis ketika umur awal 40-an. Jadi jangan sangka kita hanya perlukan kalsium bila dah berumur nanti.
  • Kena ambil Kalsium ni dari  muda lah nak kena jaga hingga kita meningkat usia.
 
  • Pengambilan kalsium perlu disertakan juga dengan senaman tau.
 
  • Sebab tu kalau tengok iklan Anlene mesti dia minum susu berserta senaman sekali.
 
  • Memang syarat untuk menguatkan tulang perlu mengamalkan senaman juga.
 
  • Jadi saya mengamalkan  Nutrilite Calcium Magnesium ( tablet) Amway adalah yang terbaik.

5.Saya mengamalkan  Nutrilite Lecithin E

Manfaat Nutrilite Lecithin E

*Sebagai pemecah lemak dan kolestrol pada dinding pembuluh darah
* Mencegah pengerasan pada pembuluh darah (arterisklerosis)
* Melancarkan sirkulasi darah
* Mengaktifkan sel
* Meningkatkan metabolisme tubuh
* Mencegah perlemakan hati
* Meneutralkan kelebihan alkohol dalam tubuh
* Melindungi kesihatan rambut
 
 

PERSOALAN DAN JAWAPAN.

S:Mengapa lesitin dikombinasikan dengan vitamin E dalam suplemen ini?
J : Vitamin E termasuk dalam golongan antioksidan, yang berperanan penting dalam mencegah kerosakan sel-sel tubuh, sedangkan lesitin adalah unsur dasar yang diperlukan dalam membantu perlindungan terhadap organ hati, dimana tambahan vitamin E akan sangat mendukung sebagai antioksidan. Dan dengan kombinasi ini maka memaksimakan penyerapan vitamin E, yang bersifat larut lemak.
S: Apakah orang yang kekurangan berat badan dianjurkan mengambil Nutrilite Lecithin E?
J : Lesitin adalah unsur yang penting dalam sel. Dengan menambahkan suplemen yang mengandung lesitin maka akan meningkatkan simpanan lesitin yang dapat digunakan untuk membantu proses metabolisme lemak, sehingga produk ini dapat dimanafaatkan oleh orang dengan berat badan kurang dari ideal…
Lecithin tu apa?
1. Lecithin adalah sumber mentah setiap sel dalam badan.
2. Merupakan gabungan choline, inosite dan essential fatty acids yg lain.
Apa manfaat Lecithin pada diri saya?
1. Lecithin ni membersihkan saluran darah dan juga pengemulsi semula jadi.
2. Ia mengawal penggumpulan platlet darah.
3. Supaya otak kita cerdas
4. Mengurangkan nyanyuk pada org-org tua.
5. Ia mengekalkan kandungan air dalam kulit.
6. Lecithin ni mengalakkan penyerapan vitamin yg larut lemak jadi you get more from the vitamins yg you guna.
7. Lecithin nie merupakan emulsifier yg kuat. Dia boleh mengemulsikan lemak SEBESAR BOLA MENJADI BINTIKAN LEMAK YANG KECIL.
8. Membantu pengaliran lemak
9. Boleh diumpamakan sebagai pembakar yg membakar lemak dalam badan.
10. Menggalakkan metabolisme lemak dan mencegah hati berlemak.
Nak tahu?
1. Pesakit Diabetis tak boleh kekurangan Lecithin.
2. Penggunaan Protein dan Choline (ada dlm Lecithin) boleh meringankan sakit buah pinggang.
3. Kalau badan kita kekurangan inosite, (also komponen yg membentuk Lecithin seperti juga Choline tadi) kepala kita boleh botak atau keguguran rambut.
4. Alcohol dan carbohidrat boleh menambah lemak dalam darah dalam masa 2 jam.
5. Lecithin boleh merawat keradangan.
6. Pesakit Stroke harus makan Lecithin seumur hidup.
Kenapa anda harus makan Vitamin E?
1.Setiap sel memerlukan vitamin E.
2.Pengunaan vit. E sgt luas dlm badan…it is also known as Agen Pelindung’.
3.Vit. E yg mencukupi dapat mencegah kanser.
4.Boleh mencegah kes stroke sebanyak 80%. Utk yg memang terkena stroke, ambil Vit.E bersama Vit.C supaya keadaan serangan lebih ringan.
5.Meningkatkan immune system utk org-org tua
6.Mencegah leher senget (teleng ?gout (haa..sesiapa yg tengah buat high protein tu elok sgt makan Lecithin E), sakit sendi (arthritis) dan pengerasan bahu.
7.Amat penting utk pesakit diabetis….
8.Vitamin E & lecithin menggalakkan rembesan insulin.
9.Mempunyai kesan diuresis.
10.Boleh improve pengecutan pundi kencing dan masalah penyimpanan urea berkurangan di mana keadaan muatan pundi kencing bertambah baik.
11.Kita perlukan additional Vit. E utk saluran darah, jantung, injap, penyakit sendi dan jika perokok.
12.Memberi kesan baik dlm rawatan jantung dan keguguran.
13.Mencegah pembekuan darah.
14.Utk yg menghidap penyakit ginjal, tambahkan vit. E utk avoid dropsy (kebengkakan), high blood pressure dan anemia.
15.Vit. E yg mencukupi boleh pencegah penuaan kulit dan bintik perang .dan bila bekalan oxygen tak cukup…pertumbuhan sel terjejas so parut mudah terbentuk.
When you add vitamin E, permintaan oxygen oleh sel boleh direndahkan so pembentukan parut pun kurang.
16.Untuk bakal ibu: Boleh mencegah keguguran dan kelahiran pra-masa bagi mereka yg sedang pregnant. Dapat avoid baby yg baru lahir dari terkena jaundice/penyakit kuning.Dan juga dapat mencegah dari baby tak bertenaga.
17.Boleh legakan sakit kerongkong (laryngitis)
18.Kalau you all ada parut yg baru nak sembuh, ia boleh legakan kegatalan pd parut tu
19.Kalau kita luka melecur, makan 400mg Vit C sehari disamping sapukan vitamin E pada luka tu utk merawatnya
20.Pencegahan jangkitan penyakit memberi kesan baik andainya kita gabung vitamin A (multi carotene) dan Vit. E.
21.Sesiapa menghidap ulcer…you all kena dapatkan bekalan Vit. E yg cukup
22.Boleh atasi penimbunan lemak pengaliran darah perlahan dan tidak lancar pada jantung serta sakit kaki.
23.Penting utk mereka yg terkena/mendekati penyakit hepatitis.
Bagaimana pulak kalau anda kekurangan Vit E?
1. Kesihatan hati terjejas teruk jika kurang vit. E & protein. Kuasa vit E utk cegah kerosakan hati ialah 400 kali asid amino.
2. Ulser tak akan sembuh
3. Menyebabkan vit. A susah disimpan dlm badan.
4. Budak-budak mudah dijangkiti hernia atau org melayu panggil ‘angin pasang’.
5. Menyebabkan anemia
6. Berlaku pembesaran prostate.
7.Parut muda terbentuk.
8. Kedut dan parut bertambah serius.
9. Asid urik bertambah, menyebabkan gout..
10. Gigi menjadi kuning..(lepas ni makan banyak-banyak vitamin E ya).
11. Mudah meghidapi rabun jauh. Hmm, utk mata ni, elok jika ambil dgn Multi Carotene
12. Tidak bertenaga dan lemah
13. Kekejangan otot
14. Mempercepatkan proses penuaan..kata nak maintain…haa…kenalah amik Vit.E
15. Kualiti sperma terjejas.
16. Daya seks lelaki berkurang
17. Mengakibatkan kecacatan anggota & kanak-kanak terencat akal…
18. Dapat melegakan sengatan tebuan.
19. Mengakibatkan radang buah pinggang.
20. Menjejaskan fungsi hati
21. Menyebabkan hyperthyroidism
22 Senang terkena penyakit sendi
Permintaan terhadap Vit. E
Manusia normal ialah 40-210 IU-Secawan penuh minyak kacang hanya mengandungi 10mg Vit. E.
Memandangkan 200mg vitamin E diperlukan setiap hari, kita perlu minum 2 botol minyak kacang sehari. Nak simple..telan pil jek la kan..
-Tambahkan pengambilan Vit. E jika banyak memakan makanan berlemak
-Penyerapan Vit. E boleh dijejaskan oleh rokok, tekanan, suhu tinggi, sinaran matahari, arak dan on diet.
-Tambahkan Vit. E, Protein dan Vit. C ketika sedang ambil ubat.Setiap ubat ni kan ader racun, had pemusnahan nyer pun berbeza..so kita kena amik step utk elak dari merosakkan hati.Vit. E tak mengandungi toksin.Pengambilan Vit. E yg berlebihan tak mendatangkan masalah.

7 Manjakan diri sebulan sekali untuk mengurut badan

Kenapa perlu mengurut?

Kerana dengan mengurut badan kita dapat

1. menghilangkan stress
2. menghilangkan sakit2 badan
3. melancarkan perjalanan darah
4. meremajakan kulit
5. meningkatkan sistem imun
6. membuang angin

8.Bertemu doktor sekiranya ada sebarang masalah kesihatan.

MINYAK SARAF STROKE

MAK AYAH LENGUH-LENGUH DAN SAKIT-SAKIT SATU BADAN AMBIL KAN MINYAK INI SAPU-SAPU AGAR KEMBALI BERTENAGA. ALANGKAH TERSEKSANYA MEREKA YANG ALAMI PENYAKIT ANGIN , MASALAH ANGIN

Read More »

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *